זכויות הירושה לידועים בציבור

זכויות הירושה לידועים בציבור

סעיף 55 לחוק הירושה תשכ"ה – 1965 קובע ארבעה תנאים לפיהם קמה זכות הירושה כשמדובר בבני זוג שאינם נשואים- קרי: ידועים בציבור:

א. אין הוראה אחרת מפורשת או משתמעת בצוואת המוריש

ב. חיי משפחה

ג. משק בית משותף

ד. בשעת הפטירה אף אחד מהם לא היה נשוי לאחר.

הפחתת הפסיקה התייחסה לחמישה מאפיינים עיקריים המחילים את חוק הירושה על ידועים בציבור: דמי מזונות

א. ההיבט האינטימי – יחסי אישות בין בני הזוג. היבט זה נכלל בפרמטר הראשון של "חיי משפחה" בסעיף 55 לחוק הירושה. ב. ההיבט האמוציונאלי – שהשניים רואים עצמם כבני זוג, להבדיל מהשאלה כיצד הקשר ביניהם נראה כלפי חוץ. גם מאפיין זה נכלל בפרמטר הראשון של חיי משפחה שבסעיף 55 לחוק הירושה.ג. ההיבט הכלכלי – משק בית משותף. הפרמטר השני שנדרש בסעיף 55 לחוק הירושה.ד. כוונת קביעות – כוונה לקשירת קשר קבע. מאפיין זה נכלל בפרמטר הראשון של "חיי משפחה" שבסעיף 55 לחוק הירושה.ה. היבט הכשירות – בני הזוג אינם נשואים לאחר. הפרמטר השלישי הנדרש בסעיף 55 לחוק הירושה".

זכות הירושה מתוקף סעיף זה אינה תלויה בתנאי נוסף לבד מהתנאים לעיל או בכוונה כזו או אחרת של בן הזוג שנפטר.

הדרישה לחיי משפחה  תנאי זה פורש בפסיקה כמורכב מחיים אינטימיים כמו בין בעל ואשתו, המושתתים על אותו יחס חיבה, אהבה, מסירות ונאמנות המראים שבני הזוג קשרו גורלם זה בזו.  משק בית משותף משק בית משותף פירושו לא סתם ניהול משק בית משותף מתוך צורך אישי, נוחות, כדאיות כספית או סידור ענייני, אלא כפועל יוצא וטבעי מחיי המשפחה המשותפים, כפי שנהוג בין בעל ואישה הדבקים זה בזה בקשר של גורל חיים.

הפסיקה התייחסה גם למקרים בהם הקשר נפסק מפאת גורמים אובייקטיביים שאינם בשליטת הצדדים, כגון אשפוז של אחד הצדדים עקב מחלה ואפילו אשפוז ארוך ביותר – הרי שבמקרה כזה אם נפסקו בפועל המגורים המשותפים, אולם הקשר ביניהם, הנפשי והרגשי לא נותק – ניתן להמשיך וליחס להם המשך קיום "חיי משפחה במשק בית משותף".

סעיף 55 לחוק הירושה, מתייחס לקשר עמוק של שיתוף בין הצדדים הנותנים מקום לחשוב שאילו ביקש בן הזוג האחד מבן הזוג השני בעודו בחיים לרשום על שמו או לצוות לו חלק מנכסיו, היה זה נענה לכך ברצון כדי להבטיח לו את מה שהיה מגיע לו אילו היה נשואים כחוק.
יש להדגיש, כי העובדה שנתמלאו דרישות הסעיף לחיי משפחה ומשק בית משותף, אין בהם די, אלא אם כן הם התקיימו עד לפטירתו של אחד מבני הזוג ממש.
 עוד נקבע כי במידה שאחד מיסודות אלה התערער לפני מותו של אחד מבני הזוג, אפילו היה זה קיים זמן רב קודם לכן– הרי שהוראת סעיף 55 הנ"ל לא תחול עוד.
ודי אפילו, שזה התערער מספר שבועות לפני הפטירה.
המלצות

מה הלקוחות אומרים עליי

מעיין
קרא עוד
טלי יקרה!
תודה על הדאגה. תודה על התמיכה. תודה על ההיענות. תודה על התגובה הזריזה. תודה על ההקשבה. תודה על המחשבה והנתינה. תודה על מי שאת!
חיבוק ואהבה
מיכל
קרא עוד
לכבוד רויטל אבידן היקרה!
אמיצה ומוכשרת בטרוף.
לכן שלחתי לך משהו ממני למשרד בהמון הערצה והערכה. מוסרת לך שוב תודה רבה על התקופה שהיית שם בשבילי אז חג שמח. אוהבת
נטע
קרא עוד
לטלי היקרה!
אישה חזקה עם שליחות נפלאה בעולם. שתמיד תשמחי את הנשים היקרות שלך. ותהיי סנגורית טובה עבורן. תודה על הכל, רוב בריאות ונחת!
מעריכה
שרה
קרא עוד
רויטל היקרה! אין בפי מילים לתאר את הערצתי אליך… אני פשוט לא יודעת איך אפשר להודות לאישה מקסימה כמוך, שכלל לא מכירה אותי ונותנת את כל הנשמה בשביל לעזור… ועיקר לעזור! קשה למצוא במדינתינו הקטנה מישהי עם לב כל-כך רחב ורצון ענק לעזור לזולת וכל זה בלב שלם!
הקודם
הבא