משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת ומזונות

גירושין הם מסוג הדברים שאנחנו מקווים שלעולם לא נחווה, אך יחד עם זאת הסטטיסטיקה לא משקרת וכיום יש לא מעט זוגות שבוחרים לפרק את החבילה.
האירוע הזה הוא אירוע מורכב בכל סיטואציה, אבל כאשר נלווים אליו ילדים הוא נעשה מורכב עוד יותר.
עו"ד טלי אבידן כדי לעשות לכם סדר בכל מה שחשוב במקרה של משמורת משותפת ומזונות.

משמורת משותפת

השאלה הראשונה שאותה צריך לשאול בכל מקרה גירושין שבו יש ילדים קטנים הוא מה יהיה הגורל שלהם. השאלה הזו נקראת בשפה המשפטית משמורת, והכוונה היא מה תהיה חלוקת האחריות בין האב לאם ביחס לילדים.
משמורת משותפת היא כזו שבה הילדים נמצאים כמחצית מהזמן אצל האב ומחציתו אצל האם, או כל חלוקה שמתקרבת אל היחס הזה.

מזונות

דמי מזונות אלו תשלומים שאותם האב צריך להעביר כדי שהאם תוכל לפרנס את ילדיה בכבוד.
דמי המזונות הם נגזרת של ההכנסה של שני ההורים, כאשר בשנים האחרונות נעשה ניסיון למתן את התשלומים שמוטלים על האב מתוך מטרה לייצר מערכת דיפרנציאלית יותר.
בין המזונות לבין סוג המשמורת יש קשר הדוק. דמי מזונות במשמרות משותפת שונים מאלו שאותם האב ייאלץ לשלם במקרה שבו הילדים נמצאים בחזקתה של האם. בכל הנוגע לגירושין יש לבון כל מקרה לגופו, וגם כאשר אנחנו מדברים על המזונות הדבר הזה נכון.

ייעוץ משפטי

כפי שהספקתם להבין, מזונות ומשמרות אלו עניינים מורכבים, ומי שלא מבין בהם עלול למצוא את עצמו בבעיה. גם אם אתם בטוחים שהצדק נמצא בצד שלכם, לא בטוח שתצליחו לשכנע את בית המשפט בצדקת דרככם. לאור זאת חשוב להיות מלווים בעורך דין מקצועי שמכיר היטב את התחום ויוכל ללוות אתכם.
לא כדאי להיכנס להליכים הללו בלי ליווי משפטי צמוד כדי לא לצאת מופתעים.

משמורת משותפת ומזונות: השפעתה על גובה המזונות | עו"ד רויטל אבידן

"הדור הנוכחי של האבות אינו חרד מהכנת אוכל לילדים, אפילו רכים, רחיצתם, טיול עימהם, יחד עם האם ובלעדיה. חלוקת התפקידים המסורתית, בחלוף השנים, הלכה ונשתנתה ; אבות החלו נוטלים חלק מהותי יותר ויותר בגידול הילדים ובחייהם; אם עד לפני דור או שנים, לא הכירו אבות צורת חיתול, חלק ניכר מאבות דור זה לוקח תפקיד בכל היבט בחיי ילדיהם, ובכל צורך מצורכיהם. לאבות אלו, חל דין רצוי של חלוקת זמן הורי, בצורה שוויונית או קרובה לכך."(השופט ניצן סילמן)

המגמה הנוהגת כיום בבתי המשפט לענייני משפחה, הינה כי ´דרך המלך´ הינה לקביעת משמורת הקטינים היא במשמורת משותפת, היכן שקיימים תנאים שמאפשרים זאת.

המשמורת המשותפת מגשימה הלכה למעשה את זכות היסוד של הקטינים לחוות כל אחד מהוריהם כהורה משמורן ולגדול עמם (תמ"ש (אי´) 1701/05 ג.ה. נ´ ג.ד. 12/02/2008). הדברים מוצאים משנה תוקף ומשקל בענייננו שעה שמדובר באב שמילא חלק מרכזי ביותר (אם לא החלק הארי) בטיפול בקטינים מאז לידתם.

בפסיקה ובספרות המקצועית, הנסמכים על מחקרים ועל חוות דעתם של מומחים גובשו התנאים המרכזיים למשמורת משותפת (אשר אינם מהווים רשימה סגורה):

א.   מסוגלות הורית טובה דומה או שווה של שני ההורים ;

ב.   רמה גבוהה של שיתוף פעולה בין ההורים וטיב התקשורת ביניהם;

ג.    רצון הילד;

ד.   מעורבות רבה של שני ההורים בחיי הילדים ;

ה.   קיומו של קשר טוב ותקין בין שני ההורים לבין כל אחד מהילדים;

ו.    מגורי ההורים בסמיכות זה לזו, ותפיסת הילדים את שני הבתים כבתים מרכזיים בחייהם.

מקום שישנה מסוגלות הורית טובה של שני ההורים, קשר מיטיב עם הילדים, מגורים סמוכים לאחר הפרידה ומעורבות רבה בחיי הקטינים, קמה ועולה שאלת מידת שיתוף הפעולה והתקשורת בין ההורים כתנאי להצלחת מודל של משמורת משותפת.

לאחרונה נדונה מספר פעמים הבעייתיות בשיתוף הפעולה ההורי והתקשורת ההורית, עת מצויים הם במשבר ובסכסוך גירושין.

לעיתים נקבע כי מקום בו יתר התנאים מתקיימים, אין ליתן במה לטענת "חוסר התקשורת", טענה שמועלית על ידי הצד המבקש לחבל בפתרון של הסדר משמורת משותפת ביודעו, כי זהו תנאי הכרחי לקיומו הפעיל.

הפתרון המסתמן לבעייתיות זו היא כי אין לייחס משקל רק לתקשורת בעת הקונפליקט, אלא בעיקר יש ללמוד מהתנהגות הצדדים קודם לסכסוך. שכן, בסופו של יום, דיונים משפטיים מסתיימים, אך המשפחה ממשיכה להתנהל.

שאלת חלוקת נטלה מזונות במקרה של משמורת משותפת זכתה להתייחסות בבית משפט המחוזי בחיפה, שם נקבע כי הפועל היוצא של הימצאות הקטינים במשמורת משותפת של שני הוריהם, והאב נושא באופן ישיר בחלק מהוצאות ילדיו הקטינים, הוא כי על האב לשלם לקטינים במקרה כזה, מזונות מופחתים.

בית המשפט קבע כי משמורת משותפת מתאימה במקרים בהם האב מוכן ומסוגל למעורבות גבוהה יותר בחיי ילדיו, מעורבות אשר הינה לטובתו של הקטין. 
כיון שכך, סביר כי מעורבות גדולה יותר בחיי הילדים תוביל אף למעורבות כלכלית גבוהה יותר.
נפסק, כי יהיה נכון להעמיד את שיעור ההפחתה במזונות האב במקרים של משמורת משותפת, בכ- 25% מסכום המזונות שהאב היה מחוייב בו, לו היו הקטינים נתונים למשמורתה הבלעדית של האם.
ראוי להדגיש כי על אף האמור בעניין הפחתת שיעור המזונות במקרים של משמורת משותפת, הרי שהוצאות המדור החלות על האב אינן פוחתות אך בשלה עובדה שהקטינים נמצאים במשמורת משותפת. עיקרה הוצאה בגין מדור – שכר דירה וארנונה – אינו תלוי במספר הימים בהם מתגוררים הקטינים בדירת האם. 
 
לפיכך, אין להפחית חלק זה של מזונות הקטינים מחלקו של האב, על אף שמדובר במשמורת משותפת.
 
כיום, ניכרת מגמה חדשה לפיה הפחתת המזונות נעה בין 25% ל- 50%.

"

המלצה:

"ברצוני להודות לך על התמיכה, המסירות, הנתינה ובעיקר, הרצון הטוב לסייע ככל יכולתך.
קיבלת אותי בהתראה קצרה וסיפקת לי בטחון לכל אורך המשפט. תודה לך!"

 

"

המלצות

מה הלקוחות אומרים עליי

מעיין
קרא עוד
טלי יקרה!
תודה על הדאגה. תודה על התמיכה. תודה על ההיענות. תודה על התגובה הזריזה. תודה על ההקשבה. תודה על המחשבה והנתינה. תודה על מי שאת!
חיבוק ואהבה
מיכל
קרא עוד
לכבוד רויטל אבידן היקרה!
אמיצה ומוכשרת בטרוף.
לכן שלחתי לך משהו ממני למשרד בהמון הערצה והערכה. מוסרת לך שוב תודה רבה על התקופה שהיית שם בשבילי אז חג שמח. אוהבת
נטע
קרא עוד
לטלי היקרה!
אישה חזקה עם שליחות נפלאה בעולם. שתמיד תשמחי את הנשים היקרות שלך. ותהיי סנגורית טובה עבורן. תודה על הכל, רוב בריאות ונחת!
מעריכה
שרה
קרא עוד
רויטל היקרה! אין בפי מילים לתאר את הערצתי אליך… אני פשוט לא יודעת איך אפשר להודות לאישה מקסימה כמוך, שכלל לא מכירה אותי ונותנת את כל הנשמה בשביל לעזור… ועיקר לעזור! קשה למצוא במדינתינו הקטנה מישהי עם לב כל-כך רחב ורצון ענק לעזור לזולת וכל זה בלב שלם!
הקודם
הבא