הגירה וחטיפות ילדים

הגירה וחטיפות ילדים

מטרתה של אמנת האג הינה קביעת הסדר בין מדינות אשר נועד להילחם בתופעה לפיה הורחקו ילדים ממקום מגוריהם הרגיל על די אחד משני ההורים וקביעת עובדות בנוגע למשמורת של קטין באופן חד צדדי שלא בהסכמה ושלא על דעתו של ההורה השני.

מדינת ישראל חתמה על האמנה, וחוק אמנת האג אימץ את האמנה כלשונה.

האמנה מורה על השבתם המיידית של ילדים למקום מגוריהם הרגיל והקבוע כאשר מתקיימים התנאים המפורטים בה.  האמנה מגדירה מקרים חריגים ספציפיים בהם ישנה אפשרות לבית למנוע החזרת הילדים או לדון במשמורת .

הכלל הבסיסי  בהפעלת האמנה הוא החזרה מיידית של הקטין למדינה ממנה נחטף וזאת על מנת להשיב את המצב לקדמותו. בית המשפט שידון בשאלת המשמורת ובשאלת טובת הקטין הוא בית המשפט של מדינת המוצא.

הנחת היסוד עליה מבוססת אמנת האג, הינה כי עצם הרחקתו של הקטין מן הורה אחד ע"י ההורה השני למדינה אחרת, מהווה פגיעה בטובתו של הקטין, לכן נקבע המנגנון להשבת הקטין למקום מגוריו הקבוע והרגיל תוך הבטחת זכויות המשמורת של ההורה העותר להשבת הקטין.

האמנה קובעת חריגים לחובת ההחזרה:  א. אי הפעלת זכות המשמורת של ההורה הנחטף, או הסכמתו לחטיפה, או השלמתו עם החטיפה.ב. חשש חמור לגרימת נזק לקטין .ג. התנגדות הקטין .ד.  החזרה שאינה מותרת על פי עקרונות היסוד של המדינה המתבקשת-הנחטפת. עם הוכחת אחד מארבעת החריגים, מתבטלת חובת ההחזרה לאלתר. נטל ההוכחה לקיומם של החריגים, מוטל על ההורה החוטף המתנגד להחזרה והטוען לקיום החריגים.

סעיף 3 לאמנת האג קובע מהם התנאים לקיומה של חטיפת קטין והמחייבים הפעלה של חובת ההחזרה. "הרחקתו או אי החזרתו של ילד תיחשב לא כדין כאשר:

(א) יש בהן הפרת זכויות המשמורת המוענקות לאדם, למוסד או לכל גוף אחר, בין במאוחד ובין בנפרד, על פי דין המדינה שבה היה מקום מגוריו הרגיל של הקטין סמוך לפני הרחקתו או אי החזרתו.
(ב) בעת ההרחקה או אי ההחזרה הופעלו אותן זכויות בפועל, בין במאוחד ובין בנפרד, או שהיו מופעלות כך אלמלא ההרחקה או אי ההחזרה.
זכויות המשמורת הנזכרות בסעיף קטן (א) יכול שיקבעו במיוחד מכוח הדין, החלטה שיפוטית או מנהלית או הסכם בעל תוקף משפטי על פי דין אותה מדינה".
המלצות

מה הלקוחות אומרים עליי

מעיין
קרא עוד
טלי יקרה!
תודה על הדאגה. תודה על התמיכה. תודה על ההיענות. תודה על התגובה הזריזה. תודה על ההקשבה. תודה על המחשבה והנתינה. תודה על מי שאת!
חיבוק ואהבה
מיכל
קרא עוד
לכבוד רויטל אבידן היקרה!
אמיצה ומוכשרת בטרוף.
לכן שלחתי לך משהו ממני למשרד בהמון הערצה והערכה. מוסרת לך שוב תודה רבה על התקופה שהיית שם בשבילי אז חג שמח. אוהבת
נטע
קרא עוד
לטלי היקרה!
אישה חזקה עם שליחות נפלאה בעולם. שתמיד תשמחי את הנשים היקרות שלך. ותהיי סנגורית טובה עבורן. תודה על הכל, רוב בריאות ונחת!
מעריכה
שרה
קרא עוד
רויטל היקרה! אין בפי מילים לתאר את הערצתי אליך… אני פשוט לא יודעת איך אפשר להודות לאישה מקסימה כמוך, שכלל לא מכירה אותי ונותנת את כל הנשמה בשביל לעזור… ועיקר לעזור! קשה למצוא במדינתינו הקטנה מישהי עם לב כל-כך רחב ורצון ענק לעזור לזולת וכל זה בלב שלם!
הקודם
הבא