זמני שהות: זכות /חובה

זמני שהות: זכות /חובה

קיימת דעה רווחת בציבור, כי הסדרי הראיה / זמני שהות להורה שאינו משמורן, הם בגדר זכותו של ההורה ולא חובה.

גם בפסיקה נשמעו קולות, המצדדים בגישה זו.

יחד עם זאת,  פסיקת בתי המשפט אשר שמה כנר לרגליה, את עיקרון טובת הילד,  קובעת כי כחלק מטובתו של הקטין, הוא קיומו של קשר רציף בין ההורה והילד.

פסיקה מעין זו, קובעת, למעשה, כי קיומם של זמני שהות הינם חובה של ההורה הלא משמורן – כלפי הקטין.

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי ההורים הם האפוטרופסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים.

החוק מפרט שורה של חובות החלות על האפוטרופוס לקטין, ובכללן חובתו לנהוג לטובת הקטין כדרך שהורים מסורים היו נוהגים בנסיבות הענין.

לאור החובה לדאוג לטובת הקטין, נקבע בפסיקה כי "חובת הטיפול המסור וחובת טיפוח ההורה את ילדו אינן חובות מוסריות בלבד ואינן מסתיימות בסיפוק הצרכים החומריים של הקטין. חובה זו שהיא כאמור חובה משפטית כוללת בתוכה גם את החובה לגלות יחס ורגש כלפי הילדים להפגין אכפתיות והתעניינות ולו המינימאלית".

המחוקק התייחס לחובת ההורים כלפי ילדיהם גם במסגרת חוקים נוספים:

בחוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981, נקבעה הוראה לפיה רשאי בית משפט להכריז על קטין כבר-אימוץ אם נוכח, כי נתקיים בו סעיף 13(א)(5) לחוק:

"ההורה הפקיר את הילד או נמנע, ללא סיבה סבירה, מלקיים במשך ששה חודשים רצופים קשר אישי איתו".

גם חוק העונשין, מחיל אחריות על ההורה לדאוג לצרכי מחייתו של הקטין, לדאוג לבריאותו ולמנוע התעללות בו,חבלה בגופו או פגיעה אחרת בשלומו ובבריאותו.
נפסק, כי חובות ההורים כלפי ילדיהם הקטינים אינן רק חובות מוסריות כי אם חובות משפטיות.
חובת ההורה כלפי ילדו היא לא רק דאגה לצרכי הקטין, בבחינת מילוי מחסורו ודאגה, כי זה ילמד ויתחנך עד הגיעו לבגרות, אלא, מחויבות ההורה, להבטיח את טובתו של הקטין ולספק את צרכיו הרגשיים ובכלל זה לקיים קשר עם שני הוריו וליהנות מאהבתם ותשומת הלב של שניהם.
המלצות

מה הלקוחות אומרים עליי

מעיין
קרא עוד
טלי יקרה!
תודה על הדאגה. תודה על התמיכה. תודה על ההיענות. תודה על התגובה הזריזה. תודה על ההקשבה. תודה על המחשבה והנתינה. תודה על מי שאת!
חיבוק ואהבה
מיכל
קרא עוד
לכבוד רויטל אבידן היקרה!
אמיצה ומוכשרת בטרוף.
לכן שלחתי לך משהו ממני למשרד בהמון הערצה והערכה. מוסרת לך שוב תודה רבה על התקופה שהיית שם בשבילי אז חג שמח. אוהבת
נטע
קרא עוד
לטלי היקרה!
אישה חזקה עם שליחות נפלאה בעולם. שתמיד תשמחי את הנשים היקרות שלך. ותהיי סנגורית טובה עבורן. תודה על הכל, רוב בריאות ונחת!
מעריכה
שרה
קרא עוד
רויטל היקרה! אין בפי מילים לתאר את הערצתי אליך… אני פשוט לא יודעת איך אפשר להודות לאישה מקסימה כמוך, שכלל לא מכירה אותי ונותנת את כל הנשמה בשביל לעזור… ועיקר לעזור! קשה למצוא במדינתינו הקטנה מישהי עם לב כל-כך רחב ורצון ענק לעזור לזולת וכל זה בלב שלם!
הקודם
הבא