חשבון בנק משותף

חשבון בנק משותף

הבעלות בחשבון בנק משותף | עו"ד רויטל (טלי) אבידן

כשנפתח "חשבון משותף" קיימים בין השותפים לחשבון ´הסכמים´ שונים אשר אופיים תלוי במטרות שעליהם להשיג. במקרים רבים כוונתם של הצדדים היא עסקית. במקרים אחרים מדובר במתנה אשר ניתנת בין בחיים ובין לאחר מיתה.

במקרים אחרים המטרה היא מתן הסמכה לניהול חשבון הבנק על ידי השותף, כשהבעלים היחידי בכספים המצויים בחשבון הוא השותף השני. (כך קורה במקרים בהם אדם מבוגר מכניס את בנו / נכדו כשותף לחשבון הבנק שלו על מנת להיעזר בו בביצוע פעולות כספיות, כשהבעלים בכספים הוא המבוגר).

הבעיות מתחילות להופיע עת אחד הבעלים בחשבון המשותף נפטר, ואילו השותף הנותר טוען לבעלות בכספים המצויים בחשבון, וזאת בניגוד לטענות היורשים האחרים.

במערכת היחסים בין הבנק לשותפים לחשבון, נחתם טופס פתיחת חשבון, ואילו במערכת היחסים בין השותפים לחשבון, אין על פי רוב, טופס המאפשר לדעת את כוונת הצדדים ביחס לשותפות ביניהם, האם היתה כוונתם בפתיחת החשבון שותפות מלאה, או מטעמי נוחות או מתנה או כל כוונה אחרת, והאם אותה כוונה השתנתה עם הזמן או נשארה בעינה עומדת.

ככלל, חזקה על כספים המצויים בחשבון משותף שהם שייכים לבעלי החשבון בחלקים שווים. מסקנה זו מעוגנת גם בחוקים שונים, הקובעת חזקת שוויון בחלקיהם של השותפים במיטלטלין, דוגמת חוק החוזים וחוק המיטלטלין.

ואולם, חזקה זו ניתנת לסתירה. על הטוען לבעלות שונה בחשבון המשותף –הנטל להוכיח זאת.

הפסיקה קבעה כי פתיחת חשבון משותף יכולה לשמש ראיה לכאורה לרצונם של בעלי החשבון לקיים ביניהם שותפות.

כיצד נבחנת כוונת הצדדים?

בית המשפט בוחן ראיות חיצוניות, כגון, מסמכים ועדויות, אשר יכולות להעיד על הכוונה שהביאה להחלטה לפתוח את החשבון המשותף, וזאת במיוחד במצב של העדר של אלמנטים של שותפות, כגון העובדה כי המשיכות וההפקדות בוצעו אך ורק על ידי שותף אחד.
הפסיקה מבחינה, בין חשבון שנפתח מלכתחילה במשותף לבין חשבון שנפתח מלכתחילה ע"ש אחד השותפים בלבד ובשלב מאוחר יותר הוא הופך את החשבון למשותף.
בחשבון שנפתח מלכתחילה כמשותף, חזקה היא שהכספים בחשבון הם בבעלות משותפת אלא אם כן הוכח ההיפך. לעומת זאת, בחשבון שהשותף הצטרף אליו בשלב מאוחר יותר, על מנת שתוכר פעולה כזו כהענקת מתנה לשותף השני, של מחצית הכספים באותו חשבון, דרושה הוכחה בדבר כוונת הנותן להענקת אותה מתנה.
המלצות

מה הלקוחות אומרים עליי

מעיין
קרא עוד
טלי יקרה!
תודה על הדאגה. תודה על התמיכה. תודה על ההיענות. תודה על התגובה הזריזה. תודה על ההקשבה. תודה על המחשבה והנתינה. תודה על מי שאת!
חיבוק ואהבה
מיכל
קרא עוד
לכבוד רויטל אבידן היקרה!
אמיצה ומוכשרת בטרוף.
לכן שלחתי לך משהו ממני למשרד בהמון הערצה והערכה. מוסרת לך שוב תודה רבה על התקופה שהיית שם בשבילי אז חג שמח. אוהבת
נטע
קרא עוד
לטלי היקרה!
אישה חזקה עם שליחות נפלאה בעולם. שתמיד תשמחי את הנשים היקרות שלך. ותהיי סנגורית טובה עבורן. תודה על הכל, רוב בריאות ונחת!
מעריכה
שרה
קרא עוד
רויטל היקרה! אין בפי מילים לתאר את הערצתי אליך… אני פשוט לא יודעת איך אפשר להודות לאישה מקסימה כמוך, שכלל לא מכירה אותי ונותנת את כל הנשמה בשביל לעזור… ועיקר לעזור! קשה למצוא במדינתינו הקטנה מישהי עם לב כל-כך רחב ורצון ענק לעזור לזולת וכל זה בלב שלם!
הקודם
הבא