מניות חברה משפחתית

מניות חברה משפחתית

פירוק שיתוף במניות בחברה משפחתית

במסגרת חלוקת רכוש בין בני זוג, אם במסגרת איזון משאבים ואם במסגרת הלכת השיתוף, לא אחת, נדרשים בתי המשפט לחלוקתן של חברות משפחתיות, לעת הליכי הגירושין.

" עסק משפחתי אינו יכול להתנהל ככלל בשעה של מריבה אישית גדולה בין בעליו, ושעה שכל אחד מהם מושך את העגלה לכיוונו בדרך ניהולו ובגישתו  העסקית. חברה משפחתית שהגיעה למצב של פירוק שיתוף בשל סכסוכי משפחה, עדיף לה, בסברה הישרה, שתגיע לביצועו של החיתוך שעה אחת קודם."

בתי המשפט הגיעו למסקנה כי חלוקת המניות בעין, כלומר רישום מחצית מהמניות על שם בן הזוג השני, (בדרך כלל, ע"ש האישה) אינה תוצאה טובה לטווח הרחוק וזאת מכמה טעמים:

"(א) בחברה משפחתית קטנה, רישום מחצית המניות ע"ש האשה עלול להביא למריבות אין סופיות בהפעלת החברה, ולשיתוק פעולות החברה.

(ב) בחברה משפחתית, שהיא מעין חברת יחיד הבנויה בעיקרה על עבודתו של הבעל, אין זה רצוי לרשום מחצית מניות ע"ש האשה, שאינה רצויה בה. הדבר גם עלול להביא לכך ששווי זכויות האשה בחברה ירד ערכם כתוצאה מדפוסי התנהגות שינקוט הבעל.

(ג) הסדר ממוני הקושר את בני הזוג זה לזה אחרי פרידתם אינו רצוי, והוא מאריך שלא לצורך את תהליך הפרידה. מטרת בית המשפט למשפחה ללכת בדרך של חלוקה מהירה, שלמה, וסופית של רכוש בני הזוג."

(ד) " זיכויו של בן הזוג גם באספקטים הניהוליים של המניה עלול להביא לשיבוש חמור והרסני של החברה, וכי "זכות לשיתוף בנכסים אינה מקנה זכות לחדור לחברה פרטית, שמתנהלת תוך הרמוניה ושיתוף פעולה בין חבריה ומנהליה".

(ה) לעתים תקנות החברה כלל אינן מאפשרות את העברת המניות לבן הזוג ועצם ההעברה יכולה לעלות כדי כפייתו של שותף לא רצוי על שאר בעלי המניות. "

נקבע כי כל מקרה ייבחן על פי נסיבותיו, כיון שישנם מקרים בהם שני בני הזוג הם שותפים פעילים בחברה, וישנם מקרים בהם החברה המשפחתית מופעלת על ידי בן זוג אחד ובן הזוג השני, הוא רק שותף פורמלי. (לעיתים גם כלל לא רשום).

יישום הלכת השיתוף נעשה על ידי תשלום שוויין של מניות החברה נכון למועד הפירוד .שווי המניות המגיע לאשה, נעשה ע"י מומחה, והוא נגזר מהערכת שווי המניות הרשומות ע"ש הבעל נכון ליום הקובע.

פסיקת בתי המשפט החילה את הצורך בפיצוי כספי בעת פירוק השיתוף בחברה כנובעמעיקרון תום הלב:

השופט ברק קבע כי עקרון השיוויון מגשים מטרה חברתית הגוררת אחריה צדק חברתי, וכי על פי עקרון תום הלב אפשר לתת ביטוי להנחות היסוד שבתשתית מערכת היחסים, מבלי להידרש לכוונת הצצדדים.למתן תוקף ויציבות להסכם הגירושין וכן כאשר ההחלטה חוסכת הליכים משפטיים נוספים לאחר חתימת ההסכם. גובה המזונות נקבע על ידי בית המשפט כאשר המינימום עומד על מעט פחות מ – 1500 ₪ לכל ילד. במידה והסכם המזונות כבר אושר, אך מוגשת בקשה להפחתת דמי מזונות בשל מצב כלכלי בעייתי, הרי שיש להוכיח לבית המשפט כי חלה הרעה מבחינה כלכלית בהשוואה למועד בו נקבעו דמי המזונות.

איך מתבצע הפירוק?

השופטת נילי מימון קבעה כי:
במקרים בהם אין מעורבות של שני בני הזוג בחברה /בעסק ואין רצון של שניהם לנהלו תוך קיום יחסים טובים, ובמקרים בהם אין השקעה וממילא החברה מנוהלת על ידי אחד מבני זוג והשני לא מעורב, יעשה פירוק השיתוף בין בני הזוג בזכויותיהם בחברה על דרך תשלום כספימבן הזוג הפעיל בחברה לזה שאיננו פעיל בה.
השופט גייפמן קבע, בפרשת סטריק, כי :
 "יש להשאיר בידי הבעל את אופציית הבחירה, האם לשלם לאשה את מחצית שווי המניות הרשומות על שם הבעל נכון למועד הקובע או האם למנות כונס נכסים למניות הרשומות על שמו עם מתן הוראות למכירתן".
מחד, האשה תקבל את מחצית שווי המניות למועד הקובע, ומאידך, אין אנו כופים על הבעל לשלם מחצית שווי מניות, אם כספים אלה אינם מצויים בכיסו ואין לו היכולת לממן את העיסקה"
"יחד עם זאת, אם מכירת המניות ע"י הכונס לא יעמידו בקופת הכינוס את הכספים הנדרשים לצורך התשלום לאשה, בגין מחצית שווי מניותיה למועד הקובע- יחוייב הבעל בהפרש, באשר המועד הקובעלעניין פירוק השיתוף במניות הוא מועד הפירוד".
המלצות

מה הלקוחות אומרים עליי

מעיין
קרא עוד
טלי יקרה!
תודה על הדאגה. תודה על התמיכה. תודה על ההיענות. תודה על התגובה הזריזה. תודה על ההקשבה. תודה על המחשבה והנתינה. תודה על מי שאת!
חיבוק ואהבה
מיכל
קרא עוד
לכבוד רויטל אבידן היקרה!
אמיצה ומוכשרת בטרוף.
לכן שלחתי לך משהו ממני למשרד בהמון הערצה והערכה. מוסרת לך שוב תודה רבה על התקופה שהיית שם בשבילי אז חג שמח. אוהבת
נטע
קרא עוד
לטלי היקרה!
אישה חזקה עם שליחות נפלאה בעולם. שתמיד תשמחי את הנשים היקרות שלך. ותהיי סנגורית טובה עבורן. תודה על הכל, רוב בריאות ונחת!
מעריכה
שרה
קרא עוד
רויטל היקרה! אין בפי מילים לתאר את הערצתי אליך… אני פשוט לא יודעת איך אפשר להודות לאישה מקסימה כמוך, שכלל לא מכירה אותי ונותנת את כל הנשמה בשביל לעזור… ועיקר לעזור! קשה למצוא במדינתינו הקטנה מישהי עם לב כל-כך רחב ורצון ענק לעזור לזולת וכל זה בלב שלם!
הקודם
הבא